De kracht van het Aandachtscentrum

Onze medewerkers, vrijwilligers, zijn de kracht van het Aandachtscentrum. Zes dagen per week staan medewerkers klaar voor onze bezoekers. Met veel plezier en inzet worden bezoekers verwelkomd met koffie en thee. Medewerkers maken een praatje en helpen meedenken als dat nodig is. Zo’n drie keer per maand is elke vrijwilliger aanwezig waardoor bezoekers en medewerkers elkaar (beter) leren kennen, dat is vertrouwd. Tegelijk zijn nieuwe medewerkers ook plezierig, nieuwe mensen leren kennen, vinden bezoekers ook fijn. 

Aan de slag als vrijwilliger?

Wilt u of wil je zelf aan de slag als vrijwilliger?
Om u een idee te geven: Onze vrijwilligers zijn heel divers. Leeftijd? We hebben hier medewerkers tussen van 19 en ouder dan 80 jaar en alles wat daar tussen zit. Er zijn vrijwilligers die een baan hebben, die een studie doen en ook gepensioneerden (met vaak nog veel ander vrijwilligerswerk) Achtergrond? Er werken hier mensen met een technische, economische, zorg en onderwijsachtergrond. Het gaat vooral om een warm hart voor onze bezoekers, geduld en met rust reageren als er iets onverwachts gebeurd. Proberen? Draai een aantal keer mee om te ervaren! 

Voor anderen en jezelf

Onze medewerkers vinden  het fijn om voor anderen iets te betekenen. Tegelijk beleven zij er plezier aan. Leuke contacten met collega-medewerkers en bezoekers, soms mensen waarmee je in je eigen kring niet direct contact hebt, worden als verrijkend ervaren. En natuurlijk, als er een (glim)lach zichtbaar wordt, geeft dat voldoening. 

Gastvrouwen en gastheren

Veel van onze ruim 35 medewerkers zijn gastvrouw of gastheer. Zij schenken tijdens de openstellingstijden koffie en thee. Er zijn altijd drie medewerkers (in wisselende samenstelling) aanwezig. Een half uur voordat het Aandachtscentrum open gaat, zijn zij aanwezig om koffie en thee te zetten, spullen klaar te zetten en te kijken in het logboek hoe het afgelopen dagen is gegaan, wat er misschien uit te delen is en wat verder nodig is. Na sluitingstijd wordt nog even nagepraat over hoe het gegaan is en wordt alles opgeruimd. Dit duurt een klein half uurtje. 
De medewerkers worden elke maand opnieuw ingeroosterd, rekening houdend met opgegeven verhinderingen en voorkeuren. Zo’n twee weken voor de nieuwe maand wordt het nieuwe rooster verstuurd naar elke medewerker.  

Taken, anders dan gastvrouw en gastheer

Ook hebben we een aantal medewerkers die taken vervullen waarbij geen direct contact met de bezoekers is maar wel heel belangrijk zijn voor het functioneren van het Aandachtscentrum. Ook bij deze taken wordt net als bij de gastheren en vrouwen een rooster gemaakt. Ook hier kun  je voorkeuren en verhinderen opgeven. Dit geeft meer vrijheid. 

We hebben de volgende taken: 
– (wekelijks) ophalen van (overgebleven) brood op dinsdagochtend en zaterdagochtend dat uitgedeeld wordt tijdens de openstelling
– (wekelijks) ophalen van restanten bij de Voedselbank
– pannenkoeken bakken (maandelijks)
– bereiden van maaltijden voor ongeveer 25 bezoekers (datum te bepalen in onderling overleg)

Vind je het leuk om een of meerdere van deze taken af en toe op je te nemen? Neem contact op en we kijken wat past.